test3test3

”Ingen annan klarade kvalitetsparametrarna.”

- Elin Dörrheide, projektledare GotPort Energihamnar

 

Vissa betongkonstruktioner i Göteborgs energihamnar har över 80 år på nacken. Omfattande underhåll har pågått sedan början av 2000-talet. Vid de kvalitetstester som utfördes vid senaste upphandlingen visade sig att en enda anbudsgivare uppfyllde kvalitetskriterierna.

 ”Vi har en ganska stor underhållsskuld som vi behöver komma ifatt med, och det är avancerat arbete som ska utföras”, berättar projektledare Elin Dörrheide, som höll i upphandlingen och som ansvarar för betongunderhållet vid GotPorts energihamnar.

”Av de anbud vi fick in – det är inte jättemånga aktörer i branschen – så var det bara Svensk Vattenbilningsteknik som klarade att utföra arbetet enligt våra kvalitetskrav. Det behövde aldrig ens gå till pengarna. De andra klarade inte kvalitetsparametrarna helt enkelt”, berättar hon.

Betonganläggningar här är extra hårt ansatta. Dörrheide förklarar varför:

”Det har att göra med att alla våra hamnanläggningar ligger i havsnära miljö. Dels har saltvattnet här på Västkusten höga kloridhalter, dels blåser det mycket här. Det gör att kloriden tränger in i betongen vilket i sin tur medför att armeringen rostar.”

Vad Svensk Vattenbilning gör är att hjälpa till att renovera kajerna i samtliga hamndelar i Göteborgs Hamn. I de flesta fall betyder det att de tar bort skadad betong och frilägger armeringen.

Arbetet kräver stor precision.

Problemlösare
”Svensk Vattenbilning löser det genom att de kan reglera sin utrustning. De är petiga, noggranna och uppfinningsrika. Hittar på lösningar och anpassar sin utrustning till vår anläggning. Det handlar inte bara om att de snabbt ska göra ett jobb.”

Det kräver också kunskap om konstruktion.

”När vi underhåller kajerna avlägsnar vi betongen, och när vi gör det så försvagas konstruktionen. Då måste vi sätta dit avväxling, vanligtvis i form av stålbalkar. Hur den ska utformas diskuterar vi ofta med Svensk Vattenbilning om.”

”De är problemlösare, det är väldigt viktigt. Vi projekterar inte färdigt alla lösningar utan försöker lösa utförandet ihop med dem: Vilken utrustning de kan tänkas använda, hur avväxlingen utformas för att anpassas till deras val av utrustning , o.s.v. Vi tar de här besluten ihop för att de ska kunna använda den utrustning de tycker är lämpligast”, säger Dörrheide och strör lovord över Vetlanda-killarna:

”De är anpassningsbara, effektiva, och utför det de ska göra med hög kvalitet. Sen måste jag säga att det är väldigt roligt arbeta med dem också, väldigt trevligt, de ställer alltid upp.

Om Elin
Elin Dörrheide är civilingenjör från Chalmers med inriktning väg & vattenbyggnad. Hon kom till GotPort som biträdande projektledare 2007 och avancerade snart till ordinarie.